Er zijn een heel aantal verschillende verzekeraars. Dat maakt het overzicht soms ingewikkeld. Al die verzekeraars hebben het liefst dat je bij hen de uitvaart laat verzorgen (zie het verhaaltje hieronder). Je kunt over het algemeen zeggen dat er twee soorten uitvaartverzekeringen zijn: dienstenpolissen en geldpolissen.

Een dienstenpolis is een polis die een aantal diensten bij de verzekeraar vergoed.
Een geldpolis is een polis die een bepaalde hoeveelheid geld uitkeert.

Voorbeeld A: Je hebt een dienstenpolis bij verzekeraar A. je belt verzekeraar A voor het regelen van de uitvaart. Je wilt echter geen koffie en cake, maar wijn en bitterballen serveren. Helaas pindakaas: je moet de wijn en bitterballen zelf betalen. Het geld voor dekkoffie en cake komt te vervallen.  

Voorbeeld B: Je hebt een dienstenpolis bij verzekeraar B. Je kiest voor een uitvaartondernemer, anders dan uitvaartverzorging B. Verzekeraar B keert minder geld uit dan op de polis vermeldt staat. (In de meeste gevallen een paar honderd euro).

Voorbeeld C: Je hebt een geldpolis bij verzekeraar C. Je bent geheel vrij om te kiezen met welke uitvaartondernemer je wilt samenwerken.

Er bestaan ook gecombineerde polissen (deel geld, deels diensten). Dan kunnen dus ook combinaties van bovenstaande voorbeelden ontstaan.

De laatste veelvoorkomende optie is een levensverzekering. Die keert uit aan een begunstigde. Dat betekent dat de contactpersoon die op de polis genoemd is, degene is die de waarde van de polis kan opvragen.

Veel uitvaartondemers, waaronder ook ik, werken met een zogenoemde akte van cessie. Door het invullen van de akte van cessie, kan de uitvaartondernemer direct de waarde van de polis opvragen. Je hoeft dat dan dus niet meer zelf te regelen. Er komt immers al genoeg op je dak…

 

Hay! Ik ben Richard

en ik ben rouw- en verliesspecialist voor gezinnen met kinderen in de basisschoolleeftijd, waar een ouder gaat overlijden. Ik ben al 25 jaar bezig met de vraag hoe je kinderen betrekt en voorbereid bij een uitvaart. Met een pedagogische masteropleiding gericht op begeleiding bij oudersterfte, onderwijservaring (onder meer als Hogeschooldocent Verlieskunde en Beroepsmatig omgaan met rouw- en verliessituaties), de ontwikkelaar van uitvaartspeelgoed, en internationaal spreker over kinderen en rouw heb ik mijn sporen ruimschoots verdiend.

Hay

Verzekeren

Je hebt een andere auto nodig. Dus ga je naar verzekeringsbedrijf Qwilnieloope. Die vertelt je: “Ga naar autobedrijf Qwilnieloope. Daar verkopen ze je een Peuault Auran.”
Dat wil je toch niet? Je wilt toch keuze hebben over welke auto je gaat rijden?
Waarom doe je dat dan wel als het gaat over een uitvaart? Dan pak je de polis en bel je het nummer dat op het verzekeringsblad staat. Dus krijg je de uitvaartverzorger van die verzekeraar aan de telefoon. Die je een standaard iets gaat verkopen.
En natuurlijk ben je daarmee geholpen, want je hebt NU hulp nodig. Maar hoe kijk je er over 3 tot 4 weken op terug? En over 3 tot 4 maanden?
Wist je überhaupt dat je dus niet verplicht bent om dat telefoonnummer te bellen? Maar dat je iedere willekeurige uitvaartverzorger mag bellen?