Als je een nieuwe badkamer wilt, ga je eerst een beeld maken van wat je mooi vindt. Dan ga je op zoek naar een badkamerwinkel om eens een praatje te maken. En natuurlijk kijk je naar de prijs, maar – als je een beetje op mij lijkt – is de ‘klik’ met de verkoper ook belangrijk.
Sterker nog, ik betaal liever €100 extra aan iemand bij wie ik een goed gevoel heb, dan in zee te gaan met iemand waar ik die klik niet mee heb.
Natuurlijk kun je ook pas gaan bellen als de tegels van de muur vallen, maar dan kijk je toch met andere ogen, dan wanneer je nog de tijd hebt.

En zo is het exact hetzelfde met uitvaarten. Natuurlijk kun je pas bellen als er iemand is overleden – sterker nog de meeste mensen denken dat dit het juiste moment is om te bellen – maar je kunt je ook oriënteren als de nood wat minder hoog is.

Ik roep altijd dat je het beste al eens kennismaakt als er niets aan de hand is. Nou is dat voor de meeste mensen echt nog een stap te gek (alhoewel ik ook zittend aan de keukentafel best meeval hoor), maar ik wens je echt toe dat je belt als je weet dat het einde nabij is. Als je weet dat je terminaal bent, ben je natuurlijk bezig met zoveel mogelijk leven. Maar ik hoop ook dat je af en toe tijd maakt voor het voorbereiden van het einde.